Koła pneumatyczne to gumowe opony wypełnione powietrzem, które wykorzystują sprężone powietrze do wytworzenia poduszki powietrznej między kołem a podłożem. Opona jest pompowana przez pompkę zasilaną z zewnętrznego źródła. Ten typ koła jest często stosowany w sprzęcie budowlanym, wózkach widłowych i pojazdach rolniczych.
Istnieją trzy rodzaje kół pneumatycznych: pełne, półstałe i wypełnione płynem. Solidne koła pneumatyczne są wykonane z pełnej gumy bez dętki lub pancerza. Półstałe opony pneumatyczne mają dętkę, ale nie mają pancerza, a opony do kół pneumatycznych wypełnione płynem mają zarówno dętkę, jak i pancerz. Koła pneumatyczne to jeden z najpopularniejszy typów kółek stosowanych w przemyśle.
Zastosowania konstrukcyjne pneumatyki – sprężarki i pompy powietrza
Wykorzystanie pneumatyki w budownictwie to stosunkowo nowa koncepcja. Technologia sprężonego powietrza jest stosowana od dziesięcioleci w innych gałęziach przemysłu i dopiero niedawno została zastosowana w świecie budownictwa.

Pneumatyka jest formą przenoszenia mocy, która wykorzystuje sprężone powietrze do przenoszenia mocy. Sprężone powietrze może być stosowane jako alternatywa dla silników elektrycznych, pomp hydraulicznych i silników wysokoprężnych w celu przenoszenia mocy. Ten typ technologii jest korzystny, ponieważ jest stosunkowo niedrogi i wytwarza mniej hałasu niż inne metody.
Pneumatyka w zastosowaniach motoryzacyjnych – pojazdy i statki powietrzne
Pneumatyka istnieje już od ponad dwóch stuleci i nadal jest wykorzystywana w przemyśle motoryzacyjnym.
Istnieje wiele różnych rodzajów pneumatyki, które mogą być stosowane w przemyśle motoryzacyjnym. Obejmują one:
- Sprężyny pneumatyczne
- Układy hamulcowe
- Podwozie
- Układy sprzęgła
- Układy chłodzenia silnika
- Układ zasilania paliwem
- System HVAC
- Koła pneumatyczne w obudowach skrętnych
Przyszłość pneumatyki — lżejsze opony wypełnione powietrzem do samochodów i pociągów
Przyszłością pneumatyki są lżejsze, wypełnione powietrzem opony do samochodów i pociągów.
Chodzi o to, aby wykorzystać ciśnienie powietrza w oponie, aby zapewnić efekt amortyzacji. Zmniejszyłoby to masę samochodu i sprawiło, że byłby on bardziej oszczędny. Zmniejszyłoby to również opory toczenia i zużycie hamulców.